Övergångarnas vikt

En stor vikt i ridningen som man aldrig kan träna för mycket på är övergångarna, jag själv har varit dålig på det men det är verkligen något jag framöver ska göra vid varje pass, fick tipset i måndags när jag red för en som heter Eva!

La Venza är en häst som gärna fuskar och det är när fusket bryter ut som hon blir ostadig och svajig. Det blir helt enkelt inte en ärlig form och bärighet med fuskhästar som ni säkerligen förstår. La Venza vill gärna gå över eller bakom lod, för henne blir mellantinget väldigt jobbigt och det är det man måste träna på med henne. Jag vet många hästar som har precis samma problem, även här kommer vikten in med övergångarna och hur viktiga de är. När man gör en övergång från trav till skritt ska inte bromsen i, det handlar om övergå till en annan gångart och man måste vara väldigt på med drivningen. Vi säger om jag travar på fyrkanten och ska göra en övergång till skritt och bara bromsar, då förstår ni nog själva att det blir väldigt tvärt och plötsligt. Om jag istället driver samtidigt som man lutar sig tillbaka och gör förhållning blir det mjukare och ingen hastigt byte från trav till skritt.

På La Venza märker man verkligen hur betydelsefull den är för vår träning och vilket stor nytta det gör. Speciellt på henne som gärna krullar ihop sig är det väldigt bra. Men kom ihåg, över lod är så mycket bättre än med en bakom lod. La Venza som har det problemet tänkte jag innan att det är lättare med en häst bakom lod att få upp i formen än tvärt om, jag har ändrat sen åsikten nu!

Hoppas alla ni där ute är noga med övergångarna! ;)

Komentera här!♥

Kommentera inlägget här, skulle bli jätte glad!♥ :

Ditt ursnygga namn:
Kom ihåg mig?

Din E-postadress: (det är bara jag som ser den)

Din fina blogg:

Din kommentar här , Tack:

Trackback