Bettsnack

Precis som Pernilla skriver är det bra att variera med det raka bettet  men tyvärr är det inte alla som går bra på det bettet heller. Vissa tar mer stöd med ett rakt bett men det finns också de hästar som dunderhatar det bettet. Precis som Pernilla kör jag också på två & tredelat i vardagen då det är det betten La Venza går bäst på. Jag är dock lite dålig på att variera på senaste tiden då det alltid gått så bra med de betten, Pernilla vet jag är väldigt duktig på att variera med delade betten och det raka. Jag har ju ett rakt gummibett, men det är inte alls samma som de oledade hårda.

Gummi sägs dessutom vara så bra mot munnen egentligen som många tror, därimot Nova och de gula gummibetten är bra för hästen vad jag hört. Det är något i de svarta betten som gör att det händer något i munnen som inte är bra, kan kolla upp vad!

Mer om oledade betten är ju då som sagt att antingen går hästen oftast bra på det eller så gör de inte det alls. La Venza vill ogärna ta stöd på bettet, därför kanske detta är en lösning som hon går bättre på. Vissa hästar är känsligare än andra, vissa hästar anser att tredelat är skarpare än tvådelat, vissa hästar går undan för rakt bett och vissa tar tag i betten och skiter i ryttaren. Alla hästar är så himla olika, något man inte får glömma :)


Här rider jag med ett tvådelat bridong.

Komentera här!♥

Kommentera inlägget här, skulle bli jätte glad!♥ :

Ditt ursnygga namn:
Kom ihåg mig?

Din E-postadress: (det är bara jag som ser den)

Din fina blogg:

Din kommentar här , Tack:

Trackback