Dagens ridningar

Idag hade vi först stalltjänst med skolan, teori, lunch och sedan dagens ridning. Hästarna har haft en viloperiod nu under lovet och nu när de sätts igång blev det endast skritt och trav idag- minst lika kul och lärorikt om inte mer!

Vi började skritta fram hästarna och under den vanligtvis tråkiga framskrittning kände vi verkligen igenom hur vi satt i sadeln och om vi verkligen satt helt jämnt i sadeln. Är verkligen båda stigbyglarna med samma tygd? - Ja det fick vi koncentrera oss på (något jag är dålig på att ägna mig åt) Men nu fick det verkligen mig att vilja tänka på mig själv och kunna ändra det.

Vi jobbade hästarna i skritt i ca 30 minuter i lite lösgörande voltarbete och lite ställningar på långsidan. Hästen Ägrim som jag red som oftast blir stark och lite stum men nu var han väldigt rolig att rida och lärorik för mig. Han blev avslappnad och jag tänkte mycket hela passet på att inte överdriva hjälperna eftersom han då blir stark tillbaka. I början var han dock väldigt nonchalant mot mig och inte ville lyssna på mina skänkelhjälper men då fick jag korrigera lite och visa vad jag ville och i slutet gick det mycket bra kändes det som. Han lyssnade på mig hela passet och var inte alls så stark och pigg som han brukar vara- något som var en stor fördel för mig kan jag säga. I slutet var han avslappnad, sökte sig neråt och jag kunde både länga och korta stegen förvånadsvärt bra utan att han skulle dra ifrån mig. Passet gick bra, över förväntan så det känns helt okej och bra för att det gått bra, jag tycker inte Ägrim är så lätt nämligen så det var roligt.

Passet 3 timmar senare blev på It. Vi skrittade fram ett tag, inte alls lika länge som föregående pass men gott väl ändå. Vi jobbade med halter, Kul men han vill inte riktigt ta stöd på bettet- likt La Venza! I slutet gick det väl lite bättre men jag är nöjd =) Blev ett långt inlägg nu om första passet då jag tycker det var mest intressant!

/ Johanna

Komentera här!♥

Kommentera inlägget här, skulle bli jätte glad!♥ :

Ditt ursnygga namn:
Kom ihåg mig?

Din E-postadress: (det är bara jag som ser den)

Din fina blogg:

Din kommentar här , Tack:

Trackback