Dagens ridpass, lektion för Isabella

Idag red jag första gången för Isabella, kan säga direkt att det kändes superduperbra! Vi började i skritten på volt, direkt sa Isabella till mig att få ner skänklarna, vara mjuk och göra allt korrekt. Vi fokuserade väldigt mycket på hur jag inverkar vilket får ridningen bättre. Det handlade mycket om min inverkan som sagt och jag märkte direkt att när jag gör rätt blir det även rätt med ridningen.

Isabella påminnde om saker jag så himla enkelt kunde göra, tänkte skriva en liten lista på var vi tränade på och vad jag behöver träna på.

¤ Tänk att ytter och sitsen är det viktigast.
¤ När jag ska göra en övergång ska jag ta bak skänkeln något och tänka det, inga tygeltag men lyssnar hon inte kan jag ta med tygeln en gång och testa nästa gång igen om hon lyssnar bättre.
¤ Samma sak med övergång till högre gångart, lyssnar hon inte på mina smackningar eller mjuka rörelser får jag kicka till med skänkelt en gång.
¤ Ridningen ska vara känslig och hon ska lyssna för små tryck.
¤ I fri skritt ska händerna fram men vara låga, visa med höfterna vart jag ska.
¤ Efter en galopp ska jag låta henne vara kvar i tempo och sedan ta tillbaka försiktigt, om jag tar tillbaka för mycket blir det vingligt och kaos.
¤ Akta så inte jag lutar mig framåt, jag ska kunna korta tyglar och allt utan att min sits ändras.
¤ Min skänklar får inte klämma åt, de ska ligga intill och vara helt avslappnad, de får henne känslig.
¤ I en galoppfattning ska tårna peka mer innåt i en galoppfattning.

Nu blev inlägget väldigt rörigt men allting kändes verkligen superbra och jag fick mycket beröm :-) pga vädret blev det inga bilder.

Komentera här!♥

Kommentera inlägget här, skulle bli jätte glad!♥ :

Ditt ursnygga namn:
Kom ihåg mig?

Din E-postadress: (det är bara jag som ser den)

Din fina blogg:

Din kommentar här , Tack:

Trackback