Foderbyte

God kväll!
 
Idag åkte jag och min mamma till foderboden för att köpa foder, vi kom inte hem med det fodret som var tänkt utan det blev ett byte. Vi har juB kört på muskel nu i flera månader och hörde om lite mer tips ang det och fick råd att gärna byta då man tydligen inte bör köra för länge på det fodret. Jag vet inte hur mycket det stämmer så ni som har muskel länge kanske borde fråga nästa gång ni köper foder hur länge man kan köra. Vem vet hur det är, kan vara fel. Hur som helst bestämde vi oss för att testa något nytt. Det är ju inte bra med mycket byten osv men vi tänkte köpa något som kan passa oss bättre och som vi kommer köra stenhårt på nu under betet och hösten.
Muskel innehåller ju otroligt mycket protein samtidigt som det är koncentrerat eller vad det nu liknande heter.
 
Vi bestämde oss och fick tips att köpa DH Build Up som vi annars hört mycket gott om. Jag hade mycket funderingar kring La Venzas mage om de tror att de kommer passa bra trots det. Det skulle nog gå strålande bra, La Venza har ju en tendens att svälla upp i magen och eftersom hon har proteinbrist ser många henne tyvärr som fet och tycker att jag ger henne mer mat än hon behöver. Vår veterinär har varit ute och kollat på henne och förklarat att det är proteinbristen som är problemet och då har hon alltså fått lusern bla som fungerar bra. Men att få bort magen och bygga upp ryggen är det mycket varierat arbete som gäller och bra foder. Nu är det skönt att de går på bete eftersom vi haft väldigt dåligt hö senaste tiden så det blir skönt när vi får bättre hö i höst. 
 
Han i affären jag fick råd av tyckte dessutom att jag mycket väl kan rida längre pass då och då, hästar är ju ändå till för att gå och många motionerar hästen mindre än vad man kan egentligen. Menar nu inte att man ska gasa ihjäl hästen men man kan mycket väl rida ut på längre rundor. Långa skritturer är väldigt bra!
 
Nu med fodret har jag alltså börjat med någon dl och så ökar jag på och tillslut kommer hon väl få i alla fall minst ett kilo per dag men vi får se nu under betet hur det blir.
 
 
 

Komentera här!♥

Kommentera inlägget här, skulle bli jätte glad!♥ :

Ditt ursnygga namn:
Kom ihåg mig?

Din E-postadress: (det är bara jag som ser den)

Din fina blogg:

Din kommentar här , Tack:

Trackback