Hur mycket betalar ni?

Hade en väldigt intressant disskution med Olivia (www.ponnyhopparen.weblogg.se) om vad man själv betalar för sin häst. Jag tex betalar mest utrustning, tävlingar och träningar medans mina föräldrar betalar stallhyra, hovis osv. Men jag betalar mycket utöver det och ibland kanske jag betalar en del utan hovslagaren tillexempel men stallhyran är väl det mina föräldrar betalar främst.
 
Vi sa det att det är bra att man tar eget ansvar och hanterar pengar redan när man är ung om man säger så och har ett jobb. Det finns tyvärrr folk som får allt de pekar på både i hästväg och utrustningsväg- ALLT! Vilket är sorligt.
 
Bara för att man betalar delar av sin hobby själv behöver ju inte det betyda att familjen inte har råd, det handlar om ansvar med pengar. Dessutom är det ju så att det någonstans kommer brytas och någon dag kommer man inte kunna få allt man pekar på, vad tror ni är bäst: att vara van vid ansvar utav pengar eller alltid är van att få vad som helst? Jag tror många är väldigt med på punkten att det är bra med eget ansvar redan nu och många lever tyvärr i drömvärlden. Okej om man tjänar fram pengarna själv, men när någon annan betalar åt en kommer det bli jobbigt senare i livet. Det är alltid positivt att kunna hantera pengar, det är något man kommer behöva göra i vuxenlivet sedan och då är det inte glida på en räkmacka som gäller :-)
 
Jag har lärt mig mycket under dessa år jag fått barnbidraget, att planera min köp och framförallt lugna ner mig lite bland shoppingvägar. Jag har börjat kontrollera mer mina köp och allting går inte åt schabrak och prylar längre, det finns så mycket annat som måste prioriteras.
 
Men någon jag verkligen ska satsa på nu är att skaffa ett jobb så jag kan tjäna egna pengar och kunna betala mer utav min kära häst. Det skulle kännas bra, det är ju ändå min hobby :-)
 
 
 

Komentera här!♥

Kommentera inlägget här, skulle bli jätte glad!♥ :

Ditt ursnygga namn:
Kom ihåg mig?

Din E-postadress: (det är bara jag som ser den)

Din fina blogg:

Din kommentar här , Tack:

Trackback