Jobbig dag

Hej allihopa! Sitter i soffan och väntar på att mina ögon ska slockna utav sig själv. Det har hänt väldigt mycket idag som jag ska berätta lite om.

Först var jag på Ågesta med skolan, vi hade först stalltjänst och ridning på em. Jag fick rida Ägrim och vi red runt Ågestasjön som var riktigt roligt.  Fick dessutom tillbaka mitt prov jag skrev förra veckan, jag fick B vilket var riktigt roligt och bra och jag vet att jag hade pluggat långt ifrån tillräckligt så jag var riktigt nära ett tjusigt A. Provet handlade mycket om skolor, hästens form, skador, färger osv som inte är helt enkelt att veta utantill. Bara att hålla reda på bak och framdelsvändning kan ju faktiskt vara lite krångligt...

Senare på eftermiddagen red jag en häst som heter Coiette och det gick faktiskt väldigt bra men jag tänkte inte gå in på det så detaljerat.

Halv 8 kom Sabina (www.ronda.blogg.se) och hade lektion för mig, med tanke på att det var flera månader sedan hon var ute och hjälpte mig var jag lite nervös om vad hon skulle tycka och om hon kanske skulle tycka det var sämre. Det behöde jag dock inte vara vidare orolig över, Sabina tyckte det var väldigt stor skillnad med framförallt stadigheten och hennes form. Förut var hon svårare att lossa i båda sidorna och fuskade väldigt mycket men det är borta.

I början red vi mycket volter och lösgörande delar som fick henne slappna av. I volterna märkte vi fort att det var något att jobba med- hon ville nämligen inte få med hela yttersidan eftersom hon är svar i vänsterbog vilket relaterade till att hon blev stel i vänster varv och inte alls ville rida på volt eftersom det helt enkelt var stelt för henne. Vi fokuserade att få henne stadig på ytter med ett bra stöd och en stadig stilla innertygel som jag ska lätta på mycket för att ge henne mer frihet så hon inte känner sig instängd.

En parerad yttersida, en lugn innertygel och en böjande innerskänkel fick passet och La Venza att vara jättebra. I slutet protesterade hon mycket och inte ville när det blev jobbigt men då fortsatte vi att driva fram henne och då gav hon sig tillslut. När hon protesterar får man en väldigt glappig kontakt och man märker gott och väl när hon fuskar och bara kröker på nacken.

I slutet var hon jättelugn och lösgjord när vi löst "problemet" och jag kunde trava av henne i en låg och fin form. Jag skrittade av sedan och pratade med Sabina. La Venza blev så svettig att hon fick ha på ett fleece inatt och liniment för att hålla kvar värmen i musklerna. Det är ju aldrig bra för musklerna att kylas ner!

Godnattis! Imorgon har jag halvdag, ridning på ågesta och nattfodring. Jag ska hinna duscha och packa till pälsklingen.


Komentera här!♥

Kommentera inlägget här, skulle bli jätte glad!♥ :

Ditt ursnygga namn:
Kom ihåg mig?

Din E-postadress: (det är bara jag som ser den)

Din fina blogg:

Din kommentar här , Tack:

Trackback