Oturen som aldrig slutar

Idag fick jag lite inblick att jag nästan känner mig som dressyrmuppen Linn med alla dessa problem som uppstår med min ponny. Hon som har haft riktigt otur med Cupido och nu känner jag nästan lika fast jag vet att jag är långt ifrån alla hennes problem hon haft med honom... Väldigt trist att hon haft så mycket problem och aldrig kommit igång. Nej jag har såklart inga stora problem om man jämnför med Linn & Cupido men ändå....

Mugg - Har La Venza haft i perioder som inte riktigt vill försvinna helt och uppstår gärna när man fått bort det. Har jättebra medel jag tvättar med och som förbättrar det på direkten och ett jättebra medel man blandar med idomin så förbättras det direkt. Vi har haft det väldigt lerigt i hagarna som försämrat det men samtidigt beror det på henne inifrån. Nu på vårhalvåret är muggen torr när den uppkommer men på hösten är den gärna kletigare vilket är det bästa då om hon kan stå i rutan med lindor och salvan tills det blivit bättre. Det har alltid varit den bästa lösningen för henne. För att få muggen bättre brukar jag alltid se till att hon inte har för mycket hovskägg och att det inte blir fuktigt i karlederna som resulterar i att bakterierna gror. Allting med mugg och hovskägg beror helt på vad hästen har för karleder och hur illa muggen är. La Venza är bättre utan sitt hovskägg då det blir en fuktbomb och gör det värre för henne medans många andra kan ha det som ett skydd.

Eksemen - Har ju uppkommit hos La Venza, jättetrist men vad ska man göra? Blir att hålla rent i manen och se till att den inte mjällar och blir knopprig och utvecklas. Skulle vara väldigt trist om den spred sig till svansen och resten utav manen så jag har tidigare haft nog med dessa 5 cm av manen som nu blivit runt en hel länga på 25 cm torr mankam. Detta kommer behanlas med Prob och tvättas ofta för att hålla manen fräsh och ren. Kommer ha flugtäcke på ute i hagen och införskaffa mig ett eksemtäcke hon får ha i sommarhagen hur ogärna vi än vill detta....

Hovbakterier- För ett par veckor sedan upptäckte vi på La Venza att hon har bakterier under skon som gror pga bakterierna i hagen och även bädden hon har. Amoniaken i bädden försämrar hennes hovkvalité. Hon har alltid gått bra på bädd förut men just eftersom hon kissar så otroligt mycket blir bädden väldigt blöt och det är svårt att mocka upp allt blött. Nu har hoven i princip börjat smulas och vi kommer ta bort bädden imorgon. Jag kommer tvätta hovarna varje dag och skölja med jod.

Nu kan man alltså göra 3 i 1 i spolspiltan på samma gång. Fixa mugg, fixa eksem & Fixa hovarna ;-) detta känns såklart trist men jag gör vad som krävs såklart.


Komentera här!♥

Kommentera inlägget här, skulle bli jätte glad!♥ :

Ditt ursnygga namn:
Kom ihåg mig?

Din E-postadress: (det är bara jag som ser den)

Din fina blogg:

Din kommentar här , Tack:

Trackback